رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با توجه به برگزاری زودتر از موعد کنکور سراسری سال 94 اعلام نتایج این آزمون نیز زودتر از هر سال است.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: کنکور سراسری سال 94 با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان زودتر از سالهای گذشته و در روزهای 21 و 22 و 23 خرداد برگزار میشود. بنابراین نتایج آزمون سراسری سال 94 نیز زودتر از هر سال اعلام میشود.
وی افزود: هنوز تاریخ دقیق اعلام نتایج مشخص نشده است ولی پیشبینی میشود اوایل مرداد ماه نتایج کنکور سراسری سال 94 آماده اعلام باشد.
خدایی گفت: دفترچه ثبتنام برای آزمون نیز 19 بهمن ماه امسال بر روی سایت سازمان سنجش قرار میگیرد.
با عجایب هفتگانه جدید جهان آشنا شوید
- مجموعه: عجایب گردشگری
با عجایب هفتگانه جدید جهان روبهرو شوید
خودتان را آماده کنید تا با لیست جدید عجایب هفت گانه دنیا روبهرو شوید. دیگر باغهای معلق بابل و نیایشگاه آرتیمیس و فانوس اسکندریه آنقدرها هم خیرهکننده نیستند.
بیشتر عجایب هفتگانه قدیمی، دیگر در جهان موجود نیستند و امروزه کاملا از بین رفتهاند. عجایب هفتگانه جدید در نوع خود کاملا منحصر به فرد بوده و هستند. در سال 2007 پس از یک رایگیری در میان 100 میلیون نفر، لیست عجایب هفتگانه جدید منتشر شد که از میان 21 بنا که هنوز برپا هستند انتخاب شدهاند. نگاهی داریم به این هفت اثر خاص و تاریخی معماری.
مجسمه مسیح رهایی بخش در ریو
مجسمه مسیح رهایی بخش در ریو یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان می باشد
این مجسمه که در یکی از بالاترین نقاط شهر ریو، در ارتفاع 700 متری با 30 متر بلندی ساخته شده است. ساخت این مجسمه در سال 1921 آغاز شد و تا سال 1931 ادامه داشت، هزینه آن در آن زمان 250 هزار دلار بود که معادل 3.5 میلیون دلار امروزی است. این مجسمه که بیش از هزار تن وزن دارد در روز و شب از هر نقطه ای در شهر قابل مشاهده است.
ال کاستیلو در چیچن ایتزا
ال کاستیلو در چیچن ایتزا از عجایب هفتگانه جدید دنیا
در مرکز منطقه یوکاتان در مکزیک، چیچن ایتزا یک ساختمان فوق العاده قدیمی است که در سال های 600 قبل از میلاد ساخته شده است. این بنا جمعا 365 پله دارد، دقیقا به اندازه تعداد روزهای هر سال. این معبد در زمان حمله اسپانیا به صورت متروک رها شد و تا مدت ها به صورت متروک باقی ماند. چیچن ایتزا این روزها با طرح های باز سازی ظاهری دوباره زیبا به خود گرفته است.
ماچو پیچو در آندس، پرو
ماچو پیچو معروف به اینکا توسط یک باستان شناس کشف شد
این مخروبه معروف "اینکا" در سال 1911 توسط یک باستان شناس کشف شد. ماچو پیچو که در میان کوه های متعددی قرار دارد در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر شامل 150 خانه، معبد، انبار و ... است و در اطرافش به اندازه ای زمین کشاورزی دارد که می توان کل جمعیت روستا را به راحتی تامین کرد. هدف از ساخت این مکان ایجاد یک پناهگاه امن برای افراد محلی بوده است اما پس از حمله اسپانیا و ستخیر مناطق این شهر نیز به صورت کامل رها شد.
شهر تاریخی پترا در اردن
شهر تاریخی پترا در اردن به عنوان جواهر اردن محسوب میشود و جز عجایب هفتگانه جدید دنیا به حساب می اید
این شهر که در نوع خود بی نظیر است در تپه های قرمز رنگ پترا ساخته شده و به عنوان جواهر اردن محسوب می شود. قدمت پترا در حدود 2000 هزار سال تخمین زده شده است و تا سال 1812 از دید جهان غرب مخفی بود. پترا در حال حاضر پربازدید ترین مکان توریستی اردن استو سازمان یونسکو نیز آن را به عنوان یکی از مهم ترین آثار ساخته شده توسط بشریت معرفی کرده است.
کولوسئوم در رم
کالاسئوم جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است
این بنا که در سال 72 بعد از میلاد ساختش آغاز شد جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است. کولوسئوم در ابتدا به منظور تماشای مسابقات میان حیوان ها ساخته شد و سپس برای نبرد میان گلادیاتورها استفاده شد. این ساختمان عظیم ظرفیت 50 هزار نفر را دارد و هزینه ساخت آن به پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.
تاج محل در هندوستان
(تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند و جز عجایب هفتگانه جهان)
تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند است که توسط پنجمین امپراطور مغول به یاد همسر فوت شده اش بنا شد. ساخت این بنا در سال 1642 آغاز شد و 22 سال زمان برد. در عملیات ساخت تاج محل از بیش از 20 هزار کارگر و هزار فیل استفاده شد. گفته شده که امپراطور مغول پس از پایان ساخت این بنا دستور داد تا دست معمار را قطع کنند تا دیگر هیچ وقت بنایی بهتر از این مکان نسازد. هزینه ساخت تاج محل با پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.
دیوار بزرگ چین
(دیوار بزرگ چین از عجایب هفتگانه جدید دنیا و یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت)
یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت، در حدود 2 هزار سال زمان صرف ساخت این مکان شد. جالب است که بدانید هدف از ساخت این دیوار محافظت از چین در برابر حمله مغول ها بود که در نهایت باعث ضعف بیشتر دولت چین شد. گفته شده که اگر قرار باشد چنین بنایی امروزه ساخته شود هزینه آن در حدود 260 میلیارد دلار خواهد بود. در ساخت دیوار چین امپراطوران مردم را به اجبار به کار می گرفتند که در نهایت باعث کشته شدن افراد بسیار در زمان ساخت دیوار شدند.دیوار چین از عجایب هفت گانه قدیمی به شمار می رود.
راز مثلث برمودا
مثلث برمودا-مثلث برمودا منطقهای است وهمانگیز در شمال غربی اقيانوس اطلس ، که ادعا میشود صدها هواپیما و کشتی و همچنين بيش از هزار نفر به طور مرموزی در اين منطقهی وحشت ناپدید شدهاند ، بدون اینکه حتی یک جسد یا قطعه پارهای از یک هواپیما یا کشتی مفقود شده ، به جا مانده باشد.
موقعیت جغرافیایی مثلث برمودا
نقشه جغرافيايی مثلث برمودا مثلث برمودا (Bermuda Triangle) بر روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. رأس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۸۰ درجه است. (بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق میگردند؛ در این نقطه هیچ انحرافی در قطبنما محاسبه نمیشود.)
وین سنت گادیس که مثلث برمودا را نامگذاری کرده ، آن را به صورت زیر توصیف میکند :
« یک خط از فلوریدا تا برمودا ، دیگری از برمودا تا پورتویکو میگذرد و سومین خط از میان باهاما به فلوریدا بر میگردد. »
مثلث برمودا نامش را در نتیجه ناپدید شدن ۶ هواپیمای نیروی دریایی ، همراه با تمام سرنشینانشان ، در پنجم دسامبر ۱۹۴۵ کسب کرد. ۵ فروند از این هواپیماها به دنبال اجرای مأموریتی عادی و آموزشی ، در منطقه مثلث ، پرواز میکردند که با ارسال پیامهایی عجیبی درخواست کمک کردند. هواپیمای ششم برای انجام عملیات نجات به هوا برخاست ، اما هر شش هواپیما به طرز فوقالعاده مشکوکی مفقود شدند.
آخرین پیامهای مخابره شدهی آنها با برج مراقبت ، حاکی از وضعیت غیر عادی ، عدم رؤیت خشکی ، از کار افتادن قطبنماها یا چرخش سریع عقربه آنها و اطمینان نداشتن از موقعیتشان بود. این در حالی بود که شرایط جوی برای پرواز مساعد بود و خلبانان و دیگر سرنشینان ، افرادی با تجربه و ورزیده بودند. با وجود مدتها جستجو هیچ اثری از قطعه شکسته ، لکه روغن ، آثاری از اجسام شناور ، خدمه یا تجمع مشکوکی از کوسهها دیده نشد. هیچ حادثهای - چه قبل و چه بعد از آن - تا این حد حیرتآورتر از ناپدید شدن دسته جمعی هواپیماهای مذکور نبوده است. در حوادثی مشابه در این منطقه قایقها و کشتیهایی مفقود شدهاند (قربانیان مثلث برمودا) ؛ در برخی موارد هم فقط خدمه و سرنشینان ناپدید گشتهاند.
منطقه وحشت
همه روزه هواپیماهای متعددی بر فراز مثلث برمودا پرواز میکنند. کشتیهای بزرگ و کوچک در آبهای آن در حال ترددند و افراد زیادی برای بازدید به این منطقه مسافرت میکنند ، بدون آنکه اتفاقی بیافتد. از طرف دیگر ، در دریاها و اقیانوسها در سراسر دنیا ، کشتیها و هواپیماهای زیادی مفقود شده و میشوند؛ پس چرا فقط مثلث برمودا از بقیه مناطق تفکیک شده است. علت این است که اولا هیچ امیدی برای یافتن حتی اثر و نشانهای وجود ندارد ، ثانیا در هیچ منطقه دیگر چنین ناپدید شدنهای بی دلیل ، بیشمار و نامعلومی روی نداده و به این خوبی ثبت نشده است.
مشاهدات و گزارشات
- در بیشتر اتفاقات مثلث برمودا ، اکثر هواپیماها در حالی ناپدید شدهاند که تماس رادیویی خود را با ایستگاههای مبدأ و مقصدشان تا آخرین لحظه حفظ کردهاند و یا برخی دیگر در لحظات آخر پیامهای غیر عادی مخابره کردهاند ، که حاکی از عدم کنترل آنان بر روی دستگاه و ابزارها بوده است و یا چرخش عقربههای قطبنما به دور خود و تغییر رنگ آسمان اطراف به زردی و مهآلودی - آن هم در روز صاف و آفتابی - و یا تغییراتی غیر عادی در آبهايی که تا لحظاتی قبل آرام بودهاند (بدون بیان هیچ دلیل روشنی از چگونگی این وقایع)
- این پیامها رفته رفته ضعیفتر و غیرقابل تشخیصتر شده و یا سریعا قطع شدهاند. دقیقا مثل این که چیزی ارتباط رادیویی را قطع کرده باشد و یا چنانچه اظهار عقیده شده ، در حال دور شدن و عقب رفتن از فضا و زمان بوده و دورتر و دورتر شدهاند. در برخی موارد گزارشات حاکی از آن بوده که نوری ناشناخته و غیر قابل تشریح رؤیت شده است. همچنین توده سیاه و تاریکی در سطح دریا ، که پس از مدتی ناپدید شده ، در جریان اتفاقات مزبور گزارش شده است.
- در مواردی هم گزارش شده که نقطه تاریک بزرگی در میان ستارگان در آسمان دیده شده که نوری متحرک از طرف زمین به آن قسمت وارد شده و سپس هر دو ناپدید شدهاند. در تمام مدت دیده شدن تاریکی ، دستگاهها و سایر ابزارهای قایقهای ناظر از کار افتاده بودند ، که پس از رفع تاریکی آسمان ، دوباره شروع به کار کردهاند.
- در یک مورد هم پیامی عجیب از یک کشتی باری ژاپنی بدین مضمون دریافت گردید : « خطری همانند یک خنجر هم اکنون به سرعت میآید ... ما نمیتوانیم فرار کنیم ... » ؛ در هر حال بدون اینکه مشخص شود خنجر چه بود ، کشتی ناپدید شد.
علل واقعه
یکی از علتهای کشف شده - که در مدل آزمایشگاهی به اثبات رسیده است - در مورد وقوع زلزله و خروج گازهایی از زمین میباشد ، که در هنگام عبور کشتیها باعث فرو رفتن کشتی به اعماق آب میگردد؛ ولی در مورد هواپیماهایی که از آن محل عبور کردند و ناپدید شدند خروج همین گازها از آب به سمت بالا باعث پایین کشیده شدن هواپیماها به سمت آب میشود که در صورت عدم کنترل ، هواپیما به داخل آب سقوط میکند ، ولی در مدل آزمایشی آن ، این مسأله در صورتی قابل حل است که هواپیما به این محل آشنا بوده و توانایی گرفتن دوباره ارتفاع را در صورت کم شدن ناگهانی آن داشته باشد. همچنین در مورد پیدا نشدن اجساد هواپیماها یا کشتیها میتوان گفت تعدادی از موارد ناپدید شده در اعماق دریا کشف شده است ، که نمونههای کشفی با نمونههای غرق شده کاملا تطبیق دارد.
۱- علل فرضی طبیعی
جزر و مد ناگهانی دریا در نتیجه زلزله در اعماق دریا ، وزش بادهای مخرب و اختلالات جوی ، گویهای آتشفشان که موجب انفجار هواپیماها میشود ، گرفتار آمدن در جاذبه یک گرداب یا گردباد که باعث سقوط و انهدام هواپیماها یا انحراف مسیر کشتیها و مفقود شدن آنها در آب میشود ، قرار گرفتن تحت تأثیر نیرویی مغناطیسی و اختلالات امواج الکترومغناطیسی (ولی این دلایل توجیه قابل قبولی برای ناپدید شدن هواپیماها و کشتیهای متعدد در یک منطقه نیست.)
۲- علل فرضی غیر طبیعی
دستگیری و ربوده شدن به وسیله زیردریایی یا بشقاب پرندههایی متعلق به کراتی دیگر که برای تحقیق درباره حیات و زندگی باستان و حال ما انسانها به کره زمین آمدهاند.
یکی از عجیبترین پیشنهادات در این مورد به وسیله ادگار کایس (پیشگو و روانکاو و حکیم در دهه پنجم قرن بیست) ارائه شده است. به عقیده وی قرنها قبل از کشف اشعه لیزر ، بومیان سواحل اقیانوس اطلس از کریستال به عنوان یک منبع انرژی و قدرت استفاده میکردند. به نظر کاین نوعی نیروی شیطانی القا شده از سوی آنها ، در عمق یک مایلی در قسمت غرب اندروس غرق شده که هنوز در برخی مواقع باعث از کار انداختن ابزار و وسایل الکتریکی کشتیها ، هواپیماها و در نهایت نابودی آنها میگردد.
نظریه و توضیحات کوشچه
لارنس دیوید کوشچه - محقق دانشگاه ایالت آریزونا - در سال ۱۹۷۵ با انتشار کتابی به نام « اسرار مثلث برمودا برملا شد » اولین نظریه مخالف در این زمینه را منتشر نمود. تحقیقات وی در این کتاب شماری از اطلاعات نادرست و ناسازگار در مقاله بلیتزر را برملا نمود. وی در این کتاب به وجود ناسازگاریهای زیادی در گزارشات بلیتزر اشاره نمود و گفتههای وی از زبان شاهدان عینی ، افراد زنده مانده در حوادث و همچنین تمامی انسانهای درگیر را نادرست و غیر واقعی بیان نمود. وی بیان نمود که بسیاری از اطلاعات مهم در مقاله بلیتزر از قلم افتاده است و به هیچ وجه کاملا بررسی نشده است. به عنوان مثال در داستان بلیتزر در مورد مفقود شدن قایق معروفی که قصد داشت دور دنیا حرکت کند و سرنشین آن دونالد کروهرست ، بلیتزر به اسرار آمیز بودن این داستان اشاره نموده است ، در حالی که شواهد روشنی در مورد دلایل مفقود شدن وی در دسترس است و یا همچنین در مورد کشتی حمل زغالسنگ - که بلیتزر آن را این طور بیان نمود : کشتی مزبور سه روز پس از ترک بندری در اقیانوس اطلس مفقود شده و دیگر هیچ ردپایی از آن یافت نشد - مىگوید که در گزارشات واقعی ، یک کشتی با همین نام از بندری در اقیانوس آرام حرکت نموده است. همچنین کوشچه معتقد بود که درصد زیادی از حوادثی که به نام اسرار مثلث برمودا یاد شده ، کاملا خارج از منطقه مثلث برمودا اتفاق افتاده است و در اغلب موارد راه اثبات این مدعا بسیار ساده بوده است. وی با جستجو در مقالات چاپ شده در روزنامههای وقت و همچنین اطلاع از وضع هوای گزارش شده در آن روز توانست وجود مغایرات در داستانهای بیان شده در مورد اسرار مثلث برمودا را برملا سازد.
نتیجه گیریهای کوشچه
- شمار کشتیها و هواپیماهای مفقود شده در این گزارشات در مقایسه با شمار کشتیها و هواپیماهای مفقود شده در دیگر مناطق اقیانوس ، به هیچ وجه زیادتر نبوده است.
- طوفانهای استوایی و گرمسیری بسیاری در این مناطق گزارش شده است و شمار گمشدگان در این گزارشات با توجه به تعداد این طوفانها نامتناسب ، عجیب یا اسرار آمیز نمیباشد. (بلیتزر و نویسندگان دیگر در مقالات خود اشارهای به این واقعیت ننمودهاند.)
- اعداد و ارقام بیان شده در این گزارشات و تحقیقات آشفته اغراق آمیز است. کشتیها و قایقهایی مفقود گزارش میگردند که بالاخره به بندرها بازگشته بودند - البتــه با اندكی تأخیـــر - و این موضوع گزارش نشده است.
- برخی از این گزارشات در مورد مفقودین در واقع هیچگاه اتفاق نیفتادهاند؛ به طور مثال حادثهای با عنوان سقوط هواپیما گزارش شده که مدعاست هواپیمایی مسافربری ، در سال ۱۹۳۷ از بندر دیتونا در فلوریدا در مقابل چشم صدها شاهد عینی پرواز نموده و در مثلث برمودا سقوط کرده است ، در حالی که در روزنامههاى محلی آن زمان ، هیچ نوشتهای در اثبات این مدعا یافت نمیشود.
نتیجه گیری کلی کوشچه در مورد افسانه مثلث برمودا
افسانهها و داستانهایی که به عنوان اسرار مثلث برمودا وجود دارد ، توسط نویسندگانی منتشر شده که عمدا یا سهوا با داشتن تصورات نادرست ، دلایل و مستندات ناقص و یا همچنین با پیروی از احساسات نادرست ، سعی در نوشتن آنها نمودهاند و این مقالات جعلی و تصنعی میباشند.
مدلین رسبورتگارف - دانشمند و محقق ایتالیایی قرن بیستم - نیز در مورد بروز حوادث غیر عادی و خارقالعاده در این منظقه ، پس از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده است که اغلب حوادث یاد شده در این منطقه تنها اغراق آمیز نشان دادن برخی حوادث عادی بوده ست؛ برای مثال کشتی فرانسوی BHG3566 ، که در سال ۱۹۷۷ در این منطقه ناپدید شد ، دو روز بعد در بندر ریجسرا دیده شد و شواهد به مدت کوتاهى از گم شدن این کشتی حکایت میکرد ، در حالی که هنوز هم برخی نویسندگان از این حادثه با نام کشتی وحشت یاد میکنند و بر این باورند که این کشتی در منطقه مثلث برمودا از بین رفته است و در تسخیر ارواح میباشد.
گذشته و آینده برمودا
به نظر میرسد که این منطقه طی زمانهای متمادی گذشته نیز در افسانهها به منزله مکانی ترسناک وجود داشته و حتی خیلی قبل از تاریخ کشف آن و بعد از آن تاریخ تا صدها سال با عناوین « دریایی از مقبرهها » ، « مثلث شیطان » ، « مثلث مرگ » ، « دریای بدبختی » ، « گورستان آتلانتیک » نامیده میشده است.
شومی و بدشگونی مثلث برمودا حتی در عصر فضا نیز باعث تعجب انسانهایی چون کریستف کلمب و فضانوردان آپولو 13 - که یکی کاشف در زمین و دیگری در فضاست - شده است.
اینکه چرا وقایع عجیب این منطقه گزارش نمیشود شاید به دلیل ایجاد رعب و وحشت عمومی باشد ، و شاید هم به خاطر معلوم نبودن دلیل اصلی این وقایع ، اتفاقات مربوطه بازتاب نمییابد. البته در اغلب گزارشات ارائه شده سانسورهایی وجود دارد که اصل وقایع را سرپوشیده نگه میدارد.